zondag 27 oktober 2013

Nieuw in de kast, nieuw in de boekentas

Er zijn de laatste tijd weer heel veel leuke tricotstofjes dat ik het heel moeilijk vind om eraan te weerstaan. Als ik al een schemaatje in mijn hoofd heb over wat er eerst onder de naaimachine mag glijden, kan dat plots helemaal veranderen door een leuk printje dat ik toch nog heb gekocht wegens te mooi om te laten liggen. Soms moet je er ook snel bij zijn, want ik koop toch het liefst 'live' i.p.v. online. Zo heb ik twee weken geleden ook dit katoentje gekocht bij 'De Stoffenkamer' dat eigenlijk pas voor de lente is bedoeld, maar dat ik zeker wou hebben voor het was uitverkocht. Maar het zal nog even moeten wachten.
Foto: website www.destoffenkamer.be
De voorbije dagen waren heel erg productief aan de naaimachine. Luna heeft een aantal mooie T-shirts die ze te mooi vindt om door te geven als ze te klein zijn. Onder andere een T-shirt met een vosje. Het zijn vooral haar mouwen die te kort werden, dus heb ik haar voorgesteld om er een mouwboordje aan te zetten (niet zo goed te zien op de foto) en een broek te maken die erbij past. Zo kan ze deze samen als pyjama dragen. Eindelijk eens een pyjamabroek die lang genoeg is :-).
Nog nieuw in de kast is een tweede T-shirt voor Tias. Ik gebruikte hetzelfde patroon als de vorige. Het naaien ging dus heel snel, maar het knippen was een hel. De stof is in de andere richting gedrukt, m.a.w. normaal gezien leg je zelfkant op zelfkant (voor de 'leken op naaigebied' ;-) de zijkanten van de stof of de kanten die aan de zijkant van de rol zitten), zodat de tekening juist loopt, maar deze tekening stond in de andere richting. Het was ontzettend moeilijk om de stof dan mooi recht te leggen en het patroon erop te spelden, zodat de brandweerwagens nog recht zouden rijden en niet naar boven of beneden. Dit was het grootste werk. Het naaien was nadien snel klaar en deze morgen was er eentje heel erg blij.
Niet nieuw in de kast, maar in een boekentas of op een lessenaar is deze pennenzak. Ik kocht vorig jaar hetzelfde stofje voor een jurkje voor Luna, met de bedoeling het te maken tegen dat ze in de flamingoklas zit. Dat is een jaartje uitgesteld, omdat het derde en vierde leerjaar niet langer samen les krijgen en de flamingoklas nu het vierde leerjaar is geworden.
Peter werd begin september geopereerd en toen werd de 'flamingojuf' Eva ook even carpoolende taxi-juf voor Luna en Tias, waarvoor dank. Dat bespaarde mij een ritje rond Gent en op dinsdag kon ik dan rechtstreeks naar mijn eigen school rijden. Ik kocht een extra stukje stof en donderdag mochten de kindjes deze pennenzak afgeven. Luna's jurkje zal voor  tegen de lente of zomer zijn.
De vosjestricot (pyjamabroek) en de brandweerwagens kocht ik ook bij De stoffenkamer. De flamingo's vond ik nu nog bij Bambiblauw, maar ik denk dat ik ze vorig jaar ook bij De stoffenkamer heb gekocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten